Palun lisage enne välja logimist tooteid

Foto
Video

Michael Molter: kuidas kasutada NiSi filtreid mastikufotograafias

2022-04-28
Foto: Michael Molter

Michael Molter on Taani fotograaf, kes on juba üle 40 aasta tegelenud maastiku- ja arhitektuurifotograafiaga. Allpool annab Michael mõned soovitused selle kohta, kuidas kasutada NiSi filtreid maastikufotograafias.

Kõik fotod Michael Molter

Maastikufotograafina meeldib mulle väga looduses viibida, seega on minu jaoks loogiline, et piltide jäädvustamine toimuks võimalikult õigesti juba kaameras. Nii on mul rohkem aega looduses viibimiseks ja veedan vähem aega arvuti taga pilte töödeldes. Õigete filtrite kasutamine võimaldab mul seda saavutada.

Kasutan filtreid kolmel eesmärgil.

  • Soovimatute valgusmõjude parandamiseks, nagu näiteks peegeldused, mida on võimalik eemaldada polarisatsioonifiltriga. Valgusreostuse eemaldamiseks öisest tehisvalgusest, mida on võimalik vähendada NiSi öötaeva filtritega (NiSi Natural Night“).
  • Pildivälja eri osade särituse tasakaalustamiseks kasutan kiilfiltreid (GND).
  • Loomingulisuse lisamiseks minu fotodele särisaja juhtimise kaudu kasutan hallfiltreid.

Ringpolarisatsioonifiltrid (CPL)

Need on olulisimaid filtrid teie kaamerakotis. Nende filtrite mõju ei ole võimalik luua arvutis pilte töödeldes. Me püüdleme peegelduste vähendamise, taeva tumedamaks muutmise ja kontrastide ning värvide parandamise poole – seda aitavad meil saavutada  polarisatsioonifiltrid.

Minu lemmik ringpolarisatsioonifilter on NiSi maastikufilter Landscape CPL NC tema nanokattekihi (NC) tõttu, mis aitab hoida minu fotod selgetena, aga ka sellepärast, et see filter parandab minu maastikufotode teravust ning värviküllastust.

Näpunäide – olge väga ettevaatlikud taeva ülemise osaga, et see ei muutuks liiga tumedaks, eriti lainurkobjektiividega. Lisaks hinnake seda, kui palju te tahate vähendada vee ja muude pindade peegeldust.

Kiilfiltrid (GND)

Maastikufotograafidena jäädvustame oma pildid tihti päikesetõusu või loojangu ajal – see on aeg, millal päike on madalal ning soojad ja külmad toonid muutuvad intensiivseteks. Sellise valgusega olukordade suurimaks väljakutseks on leida õige viis särituse tasakaalustamiseks, et saaksime jäädvustada meie ees olevaid sügavaid varje nii, et samal ajal väldiksime pildil oleva taeva heledama osa ülesäritust.

Minu lemmik kiilfilter on 3 stopi keskmise tugevusega üleminekualaga filter, mida kasutan kõige rohkem. Ent ma kannan endaga kaasas nii pehmeid, keskmisi, kõvasid kui ka reverse-filtreid 2, 3 ja 4 stopi tugevusega. Kui ma peaksin ainult ühe valima, oleks selleks 3 stopiga keskmine filter, mis on parim enamikes olukordades, millega ma kokku puutun.

Näpunäide – peaksite pöörama tähelepanu oma kujutise sellistele osadele, mis tungivad esile piirkonnas, kus astmeline hallfilter vähendab selle valguse kogust, mis jõuab sensorini, nagu näiteks puud ja mäetipud. Teil tekib olukordi, kus peate tegema otsuse, kas kompenseerida piltide töötlemise käigus või proovida teha mitmeid säritusi ning sulatada nad ühte Photoshopis. Fotode parandamine Photoshopis kipub olema minu viimane valik, mistõttu kasutan maksimaalselt ära looduses viibimise aega.

Hallfiltrid (ND)

Hallfiltrid täidavad ainult ühte eesmärki, milleks on vähendada selle valguse kogust, mis jõuab kaamera sensorini, et siis seeläbi pikendada säriaega. Säriaja juhtimine võimaldab mul lisada fotodele loomingulisi elemente – aeg saab fotodel neljandaks dimensiooniks. Seeläbi on mul võimalik jäädvustada asju, mis muidu jääks märkamatuks.

Rannaäärsed maastikud ja kosed on ühed mu lemmikud, mida pildistada. Hallfiltrite abil särituse pikkust muutes leian ma suurepäraseid võimalusi emotsioonide loomiseks, et anda oma piltidele selline tunne, mida mina eelistan.

Minu lemmik hallfilter on 6 stopi tumedusega, kuid ainult ühe hallfiltri omamine seab piiranguid, kuna erinevate olukordade puhul on vajalik vähendada valgust erinevatel tasemetel. Seega kasutan ka 3, 10, 2 ja 15 stopiga hallfiltreid.

Näpunäide – proovige märgata liikumisi kaadris ja nendest mustritest, mida need liikumised aja jooksul moodustavad, et saaksite seda oma pildile jäädvustada, nt vaht vees või koskede all tiirlevad lehed, pilvede liikumine jne.

Muu oluline varustus

Minu jaoks on olulised veel paar abivahendit, et tagada üliteravad kujutised.

Statiiv on vajalik pikkade särituste ja teravate piltide jaoks ning selleks, et aeglustada tempot ja märgata detaile – nii jäädvustataksegi suurepäraseid fotosid.

Kaugjuhtimispult – kui säritusaeg muutub pikemaks, on oluline kasutada kas kaugjuhtimispulti või kaamera viitvõtte funktsiooni, et vältida kaamera värisemist.

Objektiivide puhastuslapid või mõni teine sarnase funktsiooniga toode, et puhastada objektiivi/filtrit mustusest ja veeplekkidest. Puhastamine on eriti oluline, kui olete mere või koskede läheduses, kus juhuslikud veepritsmed võivad langeda teie kaamera objektiivile või filtrile.

 

Viimane märkus filtrite kohta

Oluline on kasutada filtreid, millega ei kaasne värvinihet või millel see oleks võimalikult väike ja ei mõjutaks teie fotot olulisel määral. Teisisõnu - need peavad olema võimalikult neutraalse värviülekandega. See on eriti oluline hallfiltrite ja kiilfiltrite puhul. NiSi hallfiltrid ja kiilfiltrid on täiesti neutraalsed ning neil ei esine värvinihet. Seetõttu hakkasin kasutama NiSi filtreid ammu enne seda, kui nad Taanis müügile tulid.

 

Olge väljas loomingulised!
Michael Molter, NiSi saadik

Registreeruge uudiskirja saamiseks

Saate osa tooteuudistest, inspiratsiooniartiklitest ja eipakkumistest.